قوانین حقوقی استفاده از فنس های الکتریکی برای امنیت محیطی

  1. گریز
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. قوانین حقوقی استفاده از...

قوانین حقوقی استفاده از فنس های الکتریکی برای امنیت محیطی

قوانین و مجوزهای فنس الکتریکی

ایگاه نصب فنس الکتریکی در کاهش میزان خطر آسیب دیدگی چگونه است؟ چه اندازه می توان هم ضریب امنیت را افزایش داد و هم از خطرات احتمالی قوانین حقوقی و مسائل مربوط به آن جلوگیری نمود؟

اگر کسی بر اثر ترس  ناشی از اعمال شوک غافل گیر شود  و از ارتفاع دیوار سقوط کند وضعیت قانونی آن چگونه است؟

یکی از سوالات متداول برای نصب فنس الکتریکی نگرانی از رخدادهای غیر منتظره و پیامدهای قانونی آن می باشد. برای روشن شدن مساله با طرح چند فرضیه محتمل موضوع را بررسی می کنیم. به صورت معمول در نقاط مختلف کشور، عمدتا برای محصور سازی حریم شخصی از دیوارهای سیمانی و یا اجری استفاده می شود. با افزایش فاصله طبقاتی و بالا رفتن آمارهای سرقت بیشتر مردم برای جلوگیری از ورود سارقین تامین امنیت را با تعریف خود اجرا می نمایند. نصب نرده های نیزه دار، نرده های تیز و برنده معروف به شاخ گوزنی، سیم خاردار و حتی کاشت شیشه و ادوات برنده بر روی دیوارهای نمونه ای از راهکارهای آنهاست. با دیدگاه اکثر افراد چون استفاده از مصالح ساختمانی ممنوعیتی ندارد، بنابراین به هر صورتی می توان از آن برای افزایش امنیت در مقابل سارقین استفاده نمود.
 
گریز یک نشان امنیتی است.
یک مثال ملموس
 
تصور کنید فردی اقدام به نصب یکی از این روشها مثلا کاشت شیشه و یا نصب شاخ گوزنی بر روی دیوار و در حریم شخصی خود نموده است. کودکی به دلیل افتادن توپ بازی در محوطه حریم این خانه تصمیم به بالا رفتن از دیوار می کند و احتمال آسیب وجود دارد. این کودک فرضی، سارق نیست و فقط به علت بازیگوشی کودکانه ممکن است آسیب ببیند. اگر مامور سیم بان برای ترمیم سیم برق و یا تلفن هم لغزشی داشته باشد و بر روی نیزه کاشته شده بر روی دیوارها سقوط کند هم نتیجه نامطلوب و ناگوار است. در بهترین شکل قضیه اگر سارق هم به قصد سرقت توسط این نیزها آسیب ببیند، قانون صاحب خانه را مجازات و به پرداخت دیه محکوم می کند.
 
بنابر این مصالح ساختمانی مانند شیشه ،آهن تیز و برنده ،سیم خاردار و یا هر نوع عملیات این چنینی هم اگر خارج از قوانین جامعه مدنی و عرف استفاده بشود، امری خلاف محسوب می شود و مصونیتی را برای صاحب خانه ایجاد نمی کند.

مسائل حقوقی فنس الکتریکی و دفاع مشروع

یکی از متداول ترین سئوالات متقاضیان فنس الکتریکی دانستن رای و حکم قانون درباره نصب حصار الکتریکی است. آنها می خواهند بدانند بدبینانه ترین حوادث احتمالی در نصب فنس الکتریکی چیست؟ و آیا در صورت وقوع حوادث پیش بینی نشده مورد حمایت قانون و یا مجازات قانون قرار می گیرند.
در مقالات متعددی که به قلم نویسنده وبسایت رسمی سامانه گریز منتشر شده است، تاکید بسیاری بر ایمنی و استاندارد محصولات فنس الکتریکی گریز است.

اساسا” حصار الکتریکی گریز را یک شبیه ساز مدرن برق گرفتگی معرفی می نماید که به هیچ جانداری صدمه نمی زند. بازدارندگی در فنس های الکتریکی بر مبنای رفلکس عصبی در برخورد تنظیم می شود و سیستم های هشدار دهنده و یا تجهیزات جانبی متصل شونده از ادوات مهم در طراحی مهندسی این سامانه امنیتی محسوب می شود.

شرکت نوآوران سبز فردا برای ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات بازدارنده تاریخچه و خاطرات خود را در این زمینه منتشر می نماید. ما با توجه به رویدادها و مسایل پیش آمده در طی سالیان گذشته مصمم به انتشار این وقایع هستیم تا دیدگاه روشنی از تصویر اذهان عمومی را پیشاپیش بازگو و به آن پاسخ دهیم. بنابر این هدف و رسالت مجموعه گریز آگاهی بخشیدن و روشن نمودن همه ابعاد موضوع حفاظت پیرامونی به وسیله فنس الکتریکی است. زیرا معتقدیم که انتخاب حصار الکتریکی یک امنیت حداکثری برای اماکن اعم از تجاری و مسکونی و یا مناطق استراتژیک محسوب می شود .

مسئولیت حقوقی استفاده از برق مستقیم به نرده های ساختمان برای جلوگیری از سرقت

مسئولیت حقوقی استفاده از برق مستقیم به نرده های ساختمان برای جلوگیری از سرقت به عهده چه کسی است؟ قانون با فردی که اتصال برق مستقیم به نرده های ساختمان برای جلوگیری از سرقت منزل را انجام داده چگونه برخورد خواهد کرد؟ اخیراً مشاهده شده برخی از صاحب خانه‌ها برای جلوگیری از سرقت هنگام سفر اقدام به اتصال برق مستقیم شهری به نزده های حفاظ منازل یا ویلای خود کرده تا سارقین هنگام ورود دچار برق گرفتگی شوند. این عمل بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به فوت فرد سارق شود.

اکثر صاحب خانه ها بدلیل عدم اطلاع از مسائل حقوقی نمی دانند که در صورت فوت فرد سارق اولیای دم می توانند از وی شکایت کرده و عمل صاحب خانه یک عمل مجرمانه محسوب می شود. البته این حق برای صاحب خانه نیز محفوظ می باشد که به جرم سرقت از شخص سارق شاکی شود.

اما طبق ماده 132 قانون مدنی، هیچکس نمی‌تواند هنگام تصرف در مال خود ضرر و زیانی به همسایگان خود تحمیل کند، مگر ضرر همسایه یا افراد ثالث متعارف بوده که برای رفع نیاز یا جبران ضرر خود باشد. بنابراین هر فردی می‌تواند هر دخل و تصرفی را در ملک خود  انجام دهد، اما اقدام اگاهانه مالک برای اتصال برق مستقیم شهری به نرده‌ها یک عمل منطقی یا ضروری نیست و انتظار خطر برق گرفتگی و آسیب جدی یا فوت را به همراه دارد. آسیب رساندن مالک در این مورد اقدام سهل انگارانه، غیرقانونی و مشمول پرداخت دیه است. در نهایت باید بدانیم که دزد مرتکب جرمی شده است که مجازات آن را قانون تعیین کرده است و لزوماً حبس ابد ندارد. اما این عمل خطرناک و غیرقانونی می تواند جای شاکی و متهم را عوض کند.

بنابراین شما باید از حصار برقی شوک دار که مطابق قانون مجوز نصب دارد را استفاده کنید تا در برخورد قوانین بین صاحب خانه و سارق شما متحمل هزینه های مالی و جانی نشوید.

فنس الکتریکی از مصادیق دفاع مشروع است

قانون گذار در متن قانون مجازات اسلامی تعریفی از دفاع مشروع بیان نکرده است. لیکن به ذکر مصادیقی چند از دفاع مشروع بسنده نموده است. در این مقاله شرایط و کیفیات مصادیق دفاع مشروع را تحلیل می کنیم و موضوع نصب فنس الکتریکی را به عنوان یکی از مصادیق دفاع مشروع مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف دفاع مشروع به زبان ساده چیست؟

دفاع مشروع به استناد ماده 156 قانون مجازات اسلامی، از منظر قانونی هر گاه کسی بخاطر دفاع از تمامیت جسمانی، آبرویی و امنیت مال خود و یا یکی ازنزدیکان خود و یا هر شخص دیگری که نیازمند کمک و مساعدت می باشد با رعایت کامل شرایط پیش بینی شده در قانون مرتکب رفتاری شود، که در قانون برای آن مجازات تعیین شده به جهت مشروع و قانونی بودن، عمل ارتکابی او جنبه ی مجرمانه ی مفروضی خود را از دست می دهد. چنین شخصی مسئولیت کیفری و یا حتی مدنی ندارد.

ماده 156 قانون مجازات اسلامی درباره دفاع مشروع از خود

با این تعریف مستندا به تبصره  یک ماده 156 قانون مجازات اسلامی دفاع از کسی که مسئولیت محافظت از او بر عهده ی دفاع کننده است و یا ناتوان از مراقبت و دفاع از خود می باشد همینطور کسی که امکان استمداد نداشته باشد نیز جایز است.
بنابراین شخصی که برخلاف عدل و انصاف مورد هجوم و حمله قرار گرفته و برای دفاع از خود مرتکب جرم شده است در حال دفاع مشروع است.  در این موارد دیه ساقط است و قانون از او حمایت می کند. (توضیح اینکه : هر گاه عملی جرم نباشد قابل مجازات نیست و دیه هم که در واقع به نوعی مجازات مالی است در این فرض منتفی می گردد.)

علل موجهه ی ارتکاب جرم

علل موجهه یا عوامل توجیه کننده به مواردی گفته می شود که با تحقق آنها، وصف مجرمانه جرم از بین می رود، به این معنا عملی که به طور معمول جرم بوده است در شرایطی خاص دیگر در نظر مقنن ( قانونگذار) عنوان مجرمانه نخواهد داشت و به دلیل تلقی شدن به عنوان یک عمل موجه، مرتکب تحت تعقیب قرار نمی گیرد.

شرایط تحقق دفاع مشروع چیست؟

  • رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
  • دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلانی باشد.
  • خطر تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
  • توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملا ممکن نباشد یا مداخله ی آنان در دفع تجاوز و خطر موثر واقع نشود.

حرز چیست؟

حِرز در لغت به معنای پناهگاه و جای امن است.
 
حِرز در اصطلاح: مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند.( مستند ماده ی 269 قانون مجازات اسلامی)
به طور مثال پارک کردن خودروی شخصی در پارکینگ شخصی منزل و یا پارکینگ های عمومی حرز آن می باشد. ولی پارک خودرو در کنار خیابان حرز نمی باشد و یا کیف دستی نسبت به محتویات داخلی آن حرز محسوب می گردد. بنابراین دیوار خانه نیز حرز منزل می باشد.

هتک چیست؟

هَتک در لغت به معنای پرده دری، رسواسازی و مفتضح سازی می باشد.
هَتک حرز در اصطلاح : عبارت از نقض غیر مجاز است که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن یا باز کردن و شکستن قفل و امثال آن محقق می شود.( مستند ماده ی 271 قانون مجازات اسلامی)

آیا نصب فنس الکتریکی بر روی دیوار از مصادیق دفاع مشروع است؟

باتوجه به مطالب فوق، همچنین مطالعه ی مواد قانونی مرتبط با این امر و به لحاظ بررسی های فقهی و شرعی و قانونی استفاده از فنس الکتریکی بر روی دیوار صرفا حفظ و حراست از محدوده ی حریم خصوصی اشخاص است. نقص حریم توسط متجاوز جرم تلقی می شود. زیرا با عنایت به شرایط دفاع مشروع محرز بوده و شخص متجاوز و یا سارق است که در صورت وقوع حادثه باید در صدد اثبات بی گناهی خود باشد.
 

جایگاه فنس الکتریکی

در مقاله  استاندارد و ایمنی در فنس الکتریکی بیان شد که سیستم حصار الکتریکی به خودی خود عامل برق گرفتگی و کشندگی محسوب نمی شود. بلکه سامانه  فنس الکتریکی تنها یک شبیه ساز برق گرفتگی است. بنا براین پرسش دقیق و درست این است که اگر کسی بر اثر ترس  ناشی از اعمال شوک غافل گیر شود  و از ارتفاع دیوار سقوط کند وضعیت قانونی آن چگونه است؟ جواب این سوال در این مقاله داده شده و استفاده از فنس های گریز در واقع دفاع مشروع محسوب می شود.

نصب تابلوی هشدار

تابلوی هشدار فنس الکتریکی

نصب تابلوهای هشدار دهنده متنی و بصری در اماکنی که حفاظ الکتریکی نصب می شود ضروری است.اعلام اقدام امنیتی بر روی دیوار یکی از الزاماتی است که برای جلوگیری برخورد ناخواسته و غافل گیرکننده حصار الکتریکی می بایستی رعایت شود.

یکی از راهکارهای شرکت برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی، مهندسی درست و فنی ویژه ی هر پروژه با توجه به مختصات و امکان سنجی اجرای آن است. بطور مثال یکی از این اقدامات، نحوه ی آرایش و نصب ادوات استراکچر یا ادوات فیزیکی بر روی دیوار با توجه به مهندسی سازه است. این آرایش بگونه ای توسط دفتر فنی طراحی و اجرا می گردد که عمدتا عامل سقوط فرد بالارونده محیا نباشد.

سیستم مرکزی فنس های گریز

سیستم مرکزی در سامانه فنس الکتریکی گریز یک افزاینده و یا کاهنده جریان برق نیست. بسیاری از افراد با تصور ضعیف نمودن برق شهری ویا استفاده از ترانس ها، دست به اقداماتی بسیار خطر آفرین می زنند که تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. فنس الکتریکی گریز در تمام مدل محصولات حاصل طراحی ایمن این شرکت دانش بنیان است و علاوه بر ایجاد ضربانهای بازدارنده از پروتکل های حفاظتی مانند مکانیزم ماشه برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

برای این دسته بندی مقاله دیگری منتشر نشده است.

جهت درخواست همکاری، پیشنهادات و انتقادات خود از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.لکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

02112345678 09123456789

Sale@yoursite.com info@yoursite.com

سه دفتر مرکزی
در استان تهران